Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego jest dokumentem uprawniającym do korzystania ze świadczeń zdrowotnych podczas pobytu w innych państwach UE lub EFTA.
Na EKUZ znajdują się następujące informacje:
-
imię i nazwisko,
-
data urodzenia,
-
PESEL,
-
numer identyfikacyjny instytucji, która wydała kartę,
-
numer identyfikacyjny karty,
-
data ważności karty.
Prawo do Karty EKUZ mają:
-
osoby ubezpieczone w NFZ,
-
nieubezpieczone kobiety w okresie ciąży i połogu posiadające obywatelstwo polski i zamieszkałe na terenie RP,
-
osoby, które nie ukończyły 18. roku życia zamieszkałe na terytorium RP,
-
osoby objęte decyzją wójta (burmistrza, prezydenta) gminy właściwej na miejsce zamieszkania świadczeniobiorcy.
Karta EKUZ wydawana jest osobom wyjeżdżającym do innego państwa członkowskiego:
-
w celach turystycznych,
-
w związku z podróżą służbową,
-
w celu podjęcia studiów,
-
pracownikom oddelegowanym do pracy za granicę przez polskiego pracodawcę.
Jak otrzymać kartę EKUZ
EKUZ otrzymuje się po złożeniu wniosku, wraz z dokumentem potwierdzającym ubezpieczenie zdrowotne, w wojewódzkim oddziale NFZ.
EKUZ uprawnia do korzystania z niezbędnych świadczeń zdrowotnych w innym państwie członkowski w zakresie, który umożliwi kontynuowanie zaplanowanego pobytu w tym państwie. Karta uprawnia do świadczeń tylko w tych placówkach, które działają w ramach powszechnego systemu ochrony zdrowia. Za leczenie prywatne pacjent musi zapłacić we własnym zakresie. EKUZ nie daje żadnych uprawnień, jeżeli celem podróży jest planowane leczenie.
Ważność karty EKUZ:
-
dwa miesiące — osoby wyjeżdżające turystycznie,
-
do momentu podjęcia pracy – osoby wyjeżdżające do pracy,
-
30 dni – bezrobotni,
-
do końca semestru lub roku szkolnego – uczniowie i studenci,
-
5 lat – emeryci,
-
na okres przyznanego świadczenia, maksymalnie 5 lat – renciści.